Bordercolliet FIN TVA TK2 TK3 RTK2 BH
Serica's Bamir "Ruuti ja BH RTK1 Ravlundha Lady "Gava" sekä
novascotiannoutajat
FIN TVA
TK1 TK2 RTK2
BH
Nordwart Upa "Rasmus" ja Siipiveikon Vahva Vainu "Nova"

2.4.2014

Vapun hyppytekniikka 3/3

Muutin blogin ulkoasua (kun piti korjata opparia). Pitää vaan sanoa, vaikka itse oonkin tehnyt että noi kaksi kuvaa on tuolta kuvareissulta lempparit ja toimii bannerikuvanakin. Oiskohan ollut ideaa vaihtaa kotisivuillekin noista ulkoasu.. tai sitten keksin sinne myöhemmin muuta kun kohta saa opparin alta pois.

Asiasta toiseen niin tänään oli vika Vapun hyppytekniikka kerta Juvanmalmilla. Ruutille oltiin suunniteltu, että käytetään aika okseritreeniin. Muussa kun ei ole niin samanlaista ongelmaa ja osaan tehdä harjoitteet itsenäisestikin. Kiva, että vika kerta oltiin yhdistetty niin näin kääntymisharjoituksenkin ideaa.

Majoitin Ruutin suurimmaksi osaksi pöydälle. On tottunut agitreeneissäkin odottamaan siellä. Ei tarvinnut kertaakaan korjata sinne takaisin. Kun pk-hyppyä tehtiin, Ruu tuli puomin jalkaan kiinni. Sielläkin odotti nätisti. Tästä näkee myös, että sen asenne on, ettei hyppytekniikka ole niin mahtavaa kuin normaaliagility. Vaikka halliin tullaankin kiskoen. ;)


Yksi kääntymisharjoituksen mittaustapa, laittaa rima keskikohdasta keskikohtaan
Kääntymisharjoituksessa, video haluttiin saada koira työskentelemään kääntyneenäkin, molemmilla kyljillä. Lelu tuli koiran puolelle vikan siivekkeen jalasta noin 80cm. Jos lelu on liian keskellä, koira ei käänny vikalla hypyllä niin hyvin ja jos lelu on liian kaukana, ei haluta isoa pomppua lelulle. Jos koira ei lähtenyt pelkästään keskeltä ohjaten suorittamaan kuviota, appari heitti lelun harjoituksen keskikohdasta maaliin, kun koira lähti liikkeelle. Näitä taipumisia tehtiiin molempiin suuntiin. Rimat näissä 15cm (ei korkeampaa!) ja tarvittaessa sisemmän kaarteen rima maassa jos vaikeaa. Treeni pitää muistaa jättää aina suoristavaan harjoitukseen, eli tavallinen hyppytekniikkasarja, setpoint tai joku muu.
- mitat medi 4 jalkaa, maxi 5-6 jalkaa (rimat 15cm)







PK-puolen koirille, video
- pk-hyppy beussille: hypyn korkeutta vaihdeltiin. Aina jos esim 80-90cm, seuraavaksi medi korkeus eli n. 40cm. Tarkkana palkan ja koiran linjalla, jos yhtään ohi niin koira voi kiertää. Voi olla myös koiran epävarmuutta. Avustaja menee ja tiputtaa pallon ja menee pois. Jos koira kiertää, voi koittaa napata pallon. 
- harjoitusta voi tehdä myös paluu hyppynä. Jätä koira istumaan. Ota pallo hampaisiin ja katso koiraa. Tiputa pallo. Katso palloon. Sano koiralle hyppy käsky, tuijota palloon sen aikaa kun koira hyppää. Avustaja katoo tai sitten katso nopeasti koiran ponnistus/ laskeutuminen. 
- Tarkoituksena olisi, ettei koira opi katsomaan ohjaajaan kun laskeutuu paluu hypyltä. Jos koira katsoo ohjaajaa, se ei voi hypätä oikealla tekniikalla.
- Noutokapulalle kääntymistä voi harjoitella tolpan tai siivekkeen kierrolla. Noutokapula siivekkeen toiselle puolelle, kierrätä koira siivekkeen ympäri tai "hypyn yli" ja "alastulolla" koira tuo kapulan tullessaan. Ideana, että koira kääntyy ensin, eikä lenkitä kapulan kanssa. Ehkä voi tehdä 15cm rimalla tai ihan ilman. 

Vakoilin vähän kuinka hyppy on tehty
Etäisyyden arviointi: okseri, video (pelkästään Ruuti, tärkein!)
+ hidastettu video suorituksesta (lyhennettynä)
- hyppy - 5jalkaa - hyppy - 5jalkaa - hyppy - 7 jalkaa - okseri + Ruutille perään L-putki
- labbis kuvassa tekee samaa etäisyyden arvioita kuin Ruuti. Ruuti teki matalampana. Labbiksella haluttiin saada haastaa koiraa vinoilla hypyillä. 
- Putken laittaminen perään toi Ruutille hyvän eron suorituksiin ja se sai vähän virettä ja itsevarmuutta. Ekaa kertaa näistä kursseista Ruutista löytyi enemmän poweria.
- okseri alkuun mininä ja siitä sitä nosteltiin. Tasakorkuisena ja sitten toinen korkeampana.
- Ruuti haluaa ponnistaa tosi kaukaa, hyvä, että aiempi hyppy pakottaa sen ponnistamaan lähempää. Ei haittaa jos se tiputtaa edeltävän hypyn riman. Se tippuu kun yrittää ottaa niin pitkän ponnistusmatkan kuin mahtuu tohon väliin.
- yksi testi, että kutsuin edeltä. Ei kuulemma uudestaan ;) Kuten arvata varmaan etupainoinen koira yms.
- Alussa Ruuti teki taas hypyn, missä se heittää sen takamusta ja selkää vähän yli kuin mitä selän normaaliasento on. Pelastaa riman pysymisen sillä. Vappu otti videolle ja näytti suoritusten ohessa pari hidastettuna niin kyllä mäkin näin sen sulavan hypyn ja sen missä näkee, että lonkat menee vähän yli selän ylälinjan ja alaselkäkin nousee. Yhteen videoon saatiin se kesken treenin ja muut sujui. Alussa teki noita vääriä muutama, mutta putki auttoi.
- lopussa tehtiin ottaen eturima okserista pois, sitten pelkkä takarima, sitten molemmat okserin rimat pois. Sen jälkeen okseri. Hyppäsi kaikki samaan tapaan, omatoimi treenatessa ennen kyllä hyppäs nekin huonosti jossa eka rima pois. Ehkä edistystä.
- läksyksi voimaharjoittelua + samaa treeniä putkeen. Voin myös tehdä kääntymistreeniä, säästettiin vain sen aika tähän.

Laskeutusharjoitus: okseri keskellä sarjaa, video
- tätä Vappu mietti ensin meille, mutta kun koitettiin totesi, ettei sovikaan. Ruutille sopi se okseri vikana ja siitä palkkana ja innostavana oli putki. Tuolla keskellä, sen putken idea ei enään auttanut okseria. Ruuti hyppäsi yllätyshypyt ja jätettiin johonkin matalaan. Hyvä, että nyt selvisi!
- riiseni, esp.veskoira ja villis tekee tämän kertaalleen myös videolla. Niillä sujui kivemmin.

Setpoint, video (vähän huono, video katkeaa aina liian aikaisin)
- Setpoint harjoitus käytiin ekalla tai toisella kerralla
- hyppy - 4 jalkaa - okseri (eka hyppy 15cm, okseri max 25-30cm Ruutille)
- Ruutille tehdä sitä voimaharjoitteena
- putki sen jälkeen, jotta saa palkan okserin tekemisestä
- pk-koirat tekivät tätä voimaharjoituksena. Kommentteina niille, että kun alkoi väsyä niin tuli vähän hallitemattomampi pomppu ja molempien takajalkojen istumisasennosta näki, kun ei istunut enään suoraan ja jalat alla.
- videolta näkee sentään hyppyjen korkeudet ja missä järjestyksessä niitä tehtiin pk-koirille. Oon ollut liian hätähousu, videopätkien kuvauksessa ja lopettanut sen aina liian aikaisin.
- beussi teki 65cm asti, lopuksi matala
- riiseni Salsalle 55cm asti, kunnes alkoi väsyä

Terveellinen välipala ma
Treenaa: 
- okseri 3 hyppyä ja okseri. (5,5,7) Kentälle siis!
- kääntyminen/taipuminen 5 jalkaa
- setpoint (4 jalkaa, okseri max 30cm)

- näiden lisäksi sitten puomi ja keinu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!